Tiroler Zugspitz Arena

Tiroler Zugspitz Arena Ehrwald |19.08.2023 - 29.08.2023|

Ben jij ooit al eens op zomervakantie geweest in Oostenrijk?

Hier was het de eerste keer. Ook voor de kids. Oostenrijk leek ons de ideale locatie om hen te laten kennis maken met ‘de bergen’. We kozen voor Ehrwald en de Zugspitzarena in Tirol. Benieuwd naar wat daar allemaal te beleven valt? Lees dan zeker verder!

Hopelijk kan ik jullie overtuigen om ook eens naar Oostenrijk te trekken.

Grtjs,

Tke

Onze activiteiten gedurende onze elfdaagse reis?

Hike naar de Seebensee:

Met stip op één staat onze hike naar de Seebensee. Daar hebben we het monstertje wakker gemaakt! Opeens vonden onze meisjes (10 en 12) hiken leuk. Dat ze zelf konden rondhuppelen met hiking poles maakte het nog leuker. De omgeving is er dan ook prachtig.

We hikten naar de Ehrwald Almbahn en daarna naar de Seebensee. Je kan kiezen voor een gemakkelijke of uitdagendere route. Wij kozen voor een combinatie van beiden. De kids vonden het in elk geval de max. Veel afwisseling en mooie views.

De hike naar de Seebensee (vanaf de Almbahn en terug) is een dikke 10 km. Het blijft natuurlijk een toeristische bestemming, we waren er niet alleen. Maar deze hike moet op je TO DO lijstje staan.

Je kan vanaf de Seebensee nog verder hiken naar de hoger gelegen Drachensee en de Cöburgerhütte. Maar met de kids was de hike naar de Seebensee lang genoeg. De Seebensee ligt op een hoogte van 1657 meter. De Drachensee ligt een dikke 200 meter hoger.

De Zugspitze (2950 m) met de Tiroler Zugspitzbahn:

De cabine van deze lange kabelbaan kan 100 personen tegelijkertijd vervoeren. In 10 minuutjes tijd stonden we bovenaan de berg. De kids hadden schrik voor we vertrokken maar eens boven was dat gevoel voorbij. Naar beneden met de kabelbaan verliep heel wat rustiger.

Het uitzicht bovenaan is heel mooi. Je moet natuurlijk wel geluk hebben dat het helder weer is. Bij ons kwam de bewolking aanzetten waardoor we langs het oosten weinig zicht hadden. Maar toch een leuke ervaring.

Als je de kabelbaan verlaat heb je ook een panoramarestaurant. Op bepaalde dagen kan je zelfs de zonsopkomst bewonderen of een avond fondue eten in het restaurant. Wij hadden bij aankomst in ons hotel een Z-ticket gekocht. Daarbij was het toegelaten om éénmaal tijdens ons verblijf gebruik te maken van de Zugspitzbahn. Voordeliger dan alle kabelbanen apart te betalen.

Wasserfall Rundweg & Kneipp therapie:

Een korte wandeling van ongeveer 3,5 km. Wij combineerden deze met een bezoekje aan de Ehrwalder Almsee. Opnieuw vertrokken we uit ons hotel naar de Ehrwalder Almbahn. We stapten voorbij het bergstation want de wandeling begint op gelijke hoogte. De wandeling staat mooi aangegeven. De kids waren echt enthousiast. Vooral over het blote voetenpad. We deden de wandeling bij meer dan 25°C. Het water was echt koud. Maar een aangename verfrissing voor die vermoeide voetjes.

Rondvaart Heiterwangersee en Plansee:

Een rondvaart op de Heiterwangersee en Plansee was eveneens inbegrepen in de Z-kaart. We zaten een kleine 2 uur op de boot. Je kan trouwens ook een wandeling langs het water maken. Maar de kids verkozen de boottocht. Leuke afwisseling!

Blindsee:

We fietsten naar het begin van de hike naar de Blindsee. Het was eigenlijk de bedoeling om ook te hiken naar de Weisensee en de Mittersee.

Maar toen we uiteindelijk aankwamen aan de Blindsee wilden de meisjes graag zwemmen in het meer.

De hike zelf leek ons minder te kunnen bekoren. Toch blij dat we de Blindsee hebben gezien want daar is het ook echt wel mooi. Je kan er trouwens met de auto naartoe rijden. Er is een grote parking voorzien.

Rodelen in Biberwier:

Eigenlijk mochten we elke dag gaan rodelen. De rodelbaan was 1300 m lang. Super! We hebben toch een paar keer de baan genomen. Hadden we het eerder geweten dan hadden we misschien wel elke dag een ritje gemaakt. Kids kunnen er zich naar hartenlust uitleven. Wel voorzichtig. Want blijkbaar gebeuren daar veel ongelukken.

Met de kabelbaan naar de Grubigstein (2233 m):

De laatste dag voor ons vertrek naar België gingen we nog snel met de kabelbaan de Grubigstein op. Eénmaal boven deden we een kleine wandeling en namen de tijd om te picknicken met zicht op de Zugspitze. We waanden ons eventjes in de film 'The sound of music'. Hoewel de film daar niet werd opgenomen.

Veel leuke hikes daar in Ehrwald. We hadden spijt dat we op de Grubigstein niet verder konden hike naar de top van de berg. Het zag er veelbelovend uit.

De kids waren ondertussen al gewoon aan het nemen van de verschillende kabelbanen. Easy peasy. Geen geheimen meer.

Kloof Partnachklam Duitsland:

Tijdens nog wat opzoekingswerk zagen we dat we een kloof konden bezoeken net over de grens in Duitsland. We besloten eerst Garmisch-Partenkirchen te bezoeken. Het begon heel hard te regenen en uiteindelijk ook te onweren toen we de kloof uitliepen. We moesten nog terug naar de auto. Het werd een natte uitstap. We denken er nog steeds aan terug. Maar we mogen totaal niet klagen over het weer tijdens onze bijna twee weken Oostenrijk. Temperaturen tot 30 graden. Eigenlijk slechts een kleine twee dagen regen.

Ehrwald zelf:

De prachtige omgeving rond het hotel nodigde uit tot hiken, lopen en fietsen. Zelfs tijdens zonsopgang.

Nog enkele tips:

Hotel gratis verblijf kinderen/beste periode:
We boekten via TUI en kozen voor hotel Schonruh. Een aanrader trouwens.

Elke dag konden we ‘s morgens kiezen uit drie opties voor het menu van de dag, vlees, vis of veggie. Zelfs de kinderen hadden een aparte kaart. Het eten was echt lekker en verfijnd. Wij waren alvast heel tevreden. We kregen kunstwerkjes op ons bord. Op zondag was er zelfs een galadiner. Ook het ontbijtbuffet was verzorgd. Wat de ligging betreft waren wij ook tevreden. Nog geen halve kilometer verder kon al rustig gewandeld worden. We gingen eind augustus (19.08-29.08) naar Oostenrijk. In die periode was er een promotie waarbij we voor ons viertjes (kinderen gratis) voor 10 nachten/half pension nog geen 1900 Euro betaalden!

Z-ticket:
We kochten bij onze aankomst in het hotel een Z-ticket. Hiermee konden we alle kabelbanen in de Zugspitz Arena gebruiken. Sommige zelfs meerdere malen op een dag. Je kan niet alleen gebruik maken van de kabelbanen maar er zijn ook andere activiteiten die je kan doen. Zoals zwemmen, muurklimmen, rodelen, ...

Dienst toerisme:
Alle hikes van de Zugspitz Arena staan vermeld in de brochures die je in de verschillende hotels en toeristenbureau's kan terugvinden. Er zijn trouwens heel wat brochures ter beschikking gaande van Discovery, Mountainbike tot Trailrunning.

Ehrwald is de perfecte uitvalsbasis!