Malaga

Malaga |17.09.2023 - 22.09.2023|

Spanje? Zon, zee, strand of hiken? Bij Malaga of een Spaanse Costa denk ik aan een strandvakantie, niet aan spectaculaire hikes. Was ik eventjes mis! Ik deel enkele van de hikes die ik in Malaga heb gedaan. Het zou jammer zijn om deze niet in the picture te zetten! 


Hiken in Spanje? Let me try to convince you! 

Grtjs

Tke

4 spectaculaire hikes!

  1. De bergen van Nerja 
  2. Rio Higuerón
  3. El Saltillo 
  4. La Maroma

1. De bergen van Nerja en de Gran Senda 249


Ooit al van de Gran Senda 249 gehoord? Aanvankelijk was het plan om de hike Rio Chillar te doen en ons een weg te banen door het water. Maar... dat was buiten de Spaanse autoriteiten gerekend. De toegang werd ons aan het begin van de hike ontzegd wegens brandgevaar. Iedereen droop af. 


We waren natuurlijk niet zo ver gekomen om helemaal niets te doen. Snel eventjes de regio op kaart bekeken en een alternatief gevonden. We besloten naar de nabijgelegen Rio Higuerón te hiken via La Cruz de Pinto. Tijdens de hike vonden we niet onmiddellijk het water van de Rio Higuerón terug.

Opnieuw 'change of plans', we besloten de GR te volgen om terug aan ons startpunt te geraken. Wauw! Machtige views en een supermooi pad. Er volgde zelfs een korte crossing door de Rio Chillar. We bleven braaf de GR verder volgen. 

De laatste kilometers zochten we ons wel zelf een weg door de bergen (blauwe en rode route) met een uitzicht over de kust. 

Het werd uiteindelijk een hike van 21 km en 1268 hoogtemeters. We waren eventjes zoet! De route staat op mijn Strava en Komoot. Dus indien je interesse hebt... 

2. Rio Higuerón: Een spectaculaire hike door het water.


Zou jij 7 km over losse keien en stenen en bijna 2 km door water stappen om in natte schoenen en kleren op een uitzonderlijk plaatsje te staan? Dan is Rio Higuerón iets voor jou! 


Aangezien die andere mega populaire waterhike Rio Chillar nog steeds 'dicht' was wegens brandgevaar gingen we naar de nabijgelegen Rio Higuerón. Ale, wij is veel gezegd. De eerste poging werd gestaakt. Ik keerde uiteindelijk alleen terug. Ik was ervan namelijk van overtuigd dat ik water zou vinden.


En wat bleek? Ik viel er zelfs achterover in. Rotsen kunnen glad zijn als ze nat zijn...


Tijdens de hike kwam ik twee Nederlandse meisjes tegen. Die vertelden me dat ik aan de hogere waterval een houten stok zou zien staan. Daar diende ik op te klimmen om verder te kunnen. Die stok die stond er en het is gelukt om er op te klimmen. Had ik dat echter niet geweten was ik niet verder gegaan. Daarna kwam ik pas een touw en de stijgbeugels tegen...


Dit was een avontuurlijke tocht! Als ik 10 mensen ben tegengekomen zal het veel geweest zijn. Tijdens de bijna volledige hike had ik geen verbinding. Op mijn verlanglijstje komt dus een Garmin inReach! You never know... Die natte kleren kwamen er dus door die val. Maar vallen kan dus altijd gebeuren. Niet alleen in het water... Gelukkig ben ik goed terechtgekomen en stootte ik nergens mijn hoofd.

Deze tijd van het jaar was er amper water. Na de winter zal dat vermoedelijk anders zijn. Bijna 18 km en 455 hoogtemeters verder kwam ik zelfvoldaan aan het eind van de hike. Een machtig gevoel! Net op tijd terug om hubbie op te wachten op zijn MTB.

De hike start trouwens in Frigiliana. Het mooiste dorpje dat ik tijdens mijn verblijf zag... Frigiliana is niet alleen bekend om zijn pittoreske straatjes en witgekalkte huizen, maar ook om zijn rijke geschiedenis en culturele erfgoed. Het dorpje is gelegen op een heuvel en biedt daardoor mooie uitzichten over de omliggende bergen en de Middellandse Zee. De kronkelende straatjes van Frigiliana zijn gevuld met bloemrijke balkons en verborgen pleintjes en het dorp staat bekend om zijn geplaveide straatjes, die dateren uit de Moorse bezetting van Spanje. Het is alsof je een stap terug in de tijd zet wanneer je door Frigiliana wandelt.

Ik werd daarover ook al getipt door Steven van Villa Amigos del sol. 

3. El Saltillo , het kleine broertje van de Caminito del Rey.


Een iets kortere hike van 8,5 km (heen en terug) naar de 54 m lange hangbrug tussen Canillas de Aceituno en Sedella. De route maakt ook deel uit van de Gran Senda. Je kan van daaruit trouwens naar La Maroma hiken. Maar die hike stond op een andere dag gepland.


Via smalle paadjes wandel je naar de hangbrug. Af en toe goed oppassen want soms heel steil en de afgrond diep. Om naar de hangbrug te gaan is het laatste stuk heel erg dalen. Je moet dan nog terug ook, dus stijgen. Onderweg kwamen we trouwens wildlife tegen.


8,5 km en 202 m hoogteverschil.
Er staat wel een waarschuwing aan het begin van de hike... Ga niet verder als je last hebt van hoogtevrees.


4. La Maroma. We saved the best for last… 


De laatste vrije dag in Malaga besloten we La Maroma op te wandelen. Met een hoogte van 2.069 meter is La Maroma de hoogste piek van de Sierra de Tejeda, de bergketen die deel uitmaakt van het Natuurpark Sierras de Tejeda, Almijara y Alhama. De beklimming van La Maroma is een populaire activiteit onder hikers en biedt adembenemende uitzichten op de omliggende dorpen, de Middellandse Zee en zelfs delen van de Noord-Afrikaanse kust op heldere dagen. Na wat research leek de beklimming ons het best en veiligst via de noordkant in El Robledal starten.


We hadden geluk. Er waren geen wolken die rond de top bleven hangen. We vertrokken kort na de middag. 20 minuutjes rijden vanuit onze vakantiewoning Villa Amigos del sol. De laatste 5 km reden we via een grindweg.


De eerste paar kilometers van de hike stapten we door een dennenbos. We kwamen twee grote Cabra Montes (Spaanse steenbokken) tegen. De ondergrond veranderde van gemakkelijk naar technischer. 

Af en toe was er wat onzekerheid of we wel nog de juiste route aan het volgen waren. Die onzekerheid was er zeker op 1,5 km van de top. Overal stonden er ook stenen mannetjes. Via Komoot verliep de zoektocht wat gemakkelijker. Soms waren er wat tricky technische stukken. Maar over het algemeen was de route goed te stappen. 


Een leuke hike van 17 km (heen en terug) met bijna 1000 m hoogteverschil. 


Zalige vergezichten, wildlife en een variërende ondergrond…

Wat ik zeker zal missen:

  • De mooie bergen van Nerja.
  • De stilte tijdens de hike langs Rio Higuerón.
  • De warmte en de zon.

Nog enkele tips:

  • Check de weersomstandigheden.
  • Hou rekening met de ondergrond.
  • Voorzie voldoende water en energierepen.

Gevolgde route:

  • Deel van de Gran Senda 249.
  • Bewegwijzering van de 'lokale wandelingen'.
  • De routes zijn meestal niet zo goed aangegeven. Gelukkig was er Komoot to the rescue!

Wij verbleven in Villa Amigos del Sol in Alcaucin. Tijdens een Valentijnsactie wonnen wij de hoofdprijs namelijk 5 overnachtingen in deze villa. De villa ligt op een 50-tal minuten rijden van de luchthaven Malaga. Nerja en Frigiliana liggen op een half uurtje rijden, net als het startpunt van onze hike La Maroma. 



Reacties

Populaire posts