Mammut Mountain Days in Zermatt

Mammut Mountain Days 2023 |01.09.23-03.09.23|

Zou jij een weekendje naar Zwitserland trekken om outdoor evenement bij te wonen? Ik alvast wel!

Ik werd gecontacteerd door A.S. Adventure. Of ik zin had in een outdoor evenement, de Mammut Mountain Days. Zeker!

Ik neem jullie mee op dit micro avontuur...

Have fun!

Grtjs Tke

Dag 1: vrijdag 01.09.23 Brussel - Täsch

Op vrijdag vertrok ik, samen met Joris Put, ambassadeur van A.S. Adventure, met de trein naar de Mammut Mountain Days. Heel wat treinverbindingen later kwamen we aan in Täsch, nabij het mooie Zermatt. Net voor we het station binnenreden konden we al een glimp van het Mammut basecamp opvangen! Eenmaal uit de trein stonden ons al een aantal Mammut enthousiastelingen op te wachten om ons de weg te tonen.  Na een korte wandeling arriveerden we in het basecamp. Aan de ingang stond zelfs beveiliging.

Bij het infopunt konden we onze tickets inwisselen voor een goodiebag en ons Mammut T-shirt! We kregen een MMD bandje rond de pols en de nodige uitleg over onze tenten en het evenement. Eventjes doorlopen naar de tentenweide tussen de knusse hoekjes met brandende smokeless vuurhaardjes van Solo Stove, hooibalen, fleecedekentjes en ligstoeltjes.

Indrukwekkend om 170 dezelfde tenten te zien staan van Bach Equipment. Een mooie grote tent met de nodige ruimte om ook onze rugzak en andere spullen op te bergen buiten het slaapgedeelte.

In de tent lag een rood cadeautje van Mammut , een POLARTEC fleecedekentje. De goodiebag werd geïnspecteerd. Er zat zelfs een draagbaar kampvuurtje (Lite, Solo Stove), een Yeti drinkbeker en thermofles en een pet van Mammut in. Ook een zonnecrème, teenwarmers en enkele snacks! Supertof!
De deelnemers stroomden toe. We gingen naar de grote tent om onze honger te stillen. Soep als voorgerecht, risotto of een zelf samengestelde hamburger op de BBQ als hoofdgerecht. Lekker! Zelfs de desserts waren voorzien. Er hing een toffe vibe in het basecamp. Na het eten begonnen de meeste outdoorliefhebbers zich te nestelen in de ligzeteltjes bij de vuurtjes.

We maakten ‘s mores en genoten van de warmte. ‘s avonds kregen we twee korte filmvoorstellingen te zien, Bravo Marcel en Grit. Zeer interessant! Zelfs de zonen van Marcel en twee deelneemsters van de trail door Ijsland waren aanwezig om vragen te beantwoorden. Na nog wat live music was het tijd om onze tent op te zoeken.

Dag 2: Zaterdag 02.09.23 The Matterhorn

Een korte nacht en een deugdoende hete douche later zaten we om 06.30 uur aan de ontbijttafel. Luxe omstandigheden die me aan glamping deden denken! Verse croissants en lekkere verse bonenkoffie! Top! Iets na zeven stonden de gidsen klaar om de workshops te starten. Tijdens de Mammut Mountaindays kon gekozen worden tussen vijf workshops: Via ferrata, mountaineering, klimmen, hiking en trailrunning. Elk verdeeld in niveau’s. Wij kozen voor de workshop Advanced Hiking Hörnli Trail. Aan alles was gedacht. We ontvingen een goed gevuld lunchpakket en tickets voor de Shuttle en kabelbaan.

In groep vertrokken we met de Matterhorn Gotthardbahn Shuttle naar Zermatt. Met de kabelbaan waren we snel aan het startpunt van de Hörnli Trail. Begeleid door de Mountain Leader klommen we bijna 700 m omhoog naar de Hörnlihutte op 3260 m.

Adembenemende vergezichten, een sneeuwlandschap en een stralende zon. De ideale omstandigheden. Op enkele gladde en technische stukken na verliep de hike heel goed. 8 km genieten... Een aanrader!

Aan de hut hadden we eventjes te tijd om van het uitzicht te genieten. De afdaling startte na een korte briefing. Veiligheid stond voorop.

We hadden na de trail ook nog de tijd om Zermatt te ontdekken en we bezochten vanzelfsprekend ook de Mammutwinkel. In het basecamp kon deelgenomen worden aan verschillende workshops waaronder een eigen krijtzakje personaliseren, een recovery session en een slackline workshop. Daarna kon er opnieuw lekker gegeten worden. De lokale specialiteit Äplermagronen en raclette stonden te dampen,
opnieuw vergezeld door een voorgerecht en dessert. We werden verwend. Ook die avond waren er twee films en livemuziek. Joris liet zich zelfs verleiden om mee een dansje te placeren.

Dag 3: Gorner Gorge & back home

De volgende ochtend kropen we opnieuw snel uit onze tent om nog zoveel mogelijk van Zwitserland te genieten. De workshop beginner Mountaineering stond gepland. Maar aangezien onze trein ‘s middags al vertrok konden we jammer genoeg niet deelnemen. Met pijn in het hart. Het enthousiasme van de deelnemers aan de workshop van de dag ervoor deed ons hart nog meer bloeden. Maar we zaten in Zwitserland en waren niet zinnens onze tijd te verspillen. We trokken nog snel naar de Gorner Gorge. Een mooie kloof heel dicht bij het centrum van Zermatt. Deze kloof is uniek door de spectaculaire watervallen en het groenachtige serpentiniet.

Over houten paden en trappen liepen we door de kloof. We zagen zelfs meerdere eekhoorns voorbij huppelen. Een mooie plaats om te ontdekken.

Na de kloof verkenden we nog snel Zermatt en daarna was het tijd om te vertrekken. Zondagavond rond middernacht kwamen we met een goed gevulde rugzak, letterlijk en figuurlijk, thuis.
De Mammut Mountaindays zijn meer dan een aanrader. Of ik opnieuw zou deelnemen? Zeker, zonder twijfel! Dan kies ik resoluut voor de workshop Mountaineering Breithorn en de ‘Five lakes’ hike.

De tijd was te kort om alles te ontdekken. Ik moet dus terug! Wat je voor de prijs van je ticket in de plaats krijgt is meer dan de moeite. De goodiebag, het vervoer, het verblijf, alles was tot in de puntjes geregeld. Een dikke pluim voor het Mammut team! Voor herhaling vatbaar...